Projekt "Poprawa innowacyjności w edukacji i szkoleniach personelu medycznego w Europie" realizowany był w okresie
01.08.2012 - 31.07.2014. Koordynatorem projektu była czeska firma LINET, która specjalizuje się w medycznych technologiach.W projekcie uczestniczyli:
LINET - Czechy, Francja i Szwecja
Czeskie Towarzystwo Pielęgniarskie
Szpital Uniwersytecki Karolinska - Szwecja
Ośrodek Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych Rzeszów
Polskie Towarzystwo Pielęgniarskie Warszawa
W ramach projektu odbyło się 5 spotkań w krajach partnerskich, których celem było wypracowanie dokumentu na temat innowacji w zakresie kształcenia personelu medycznego. Partnerzy projektu reprezentowali zarówno instytucje kształcące pielegniarki na poziomie dyplomowym i podyplomowym, instytucje związane z rynkiem nowych technologii medycznych, stowarzyszenia pielegniarskie oraz przedstawicieli pielęgniarek pracujacych. Dobór partnerów pomógł określić niezbędne działania potrzebne do identyfikacji i wprowadzenia innowacyjnych technologii do kształcenia zawodowego pielęgniarek.
Każda z partnerskich instytucji (LINET – Oddziały w Czechach, Francji i Szwecji, Karolinska University Hospital w Szwecji, Polskie Towarzystwo Pielęgniarskie oraz OKPPiP) przeprowadziły analizę potrzeb szkoleniowych pielęgniarek z uwzględnieniem wykorzystania innowacji np. e-learningu. W oparciu o dane opracowano koncepcję (Concept paper), która po pierwsze odpowiada na zdiagnozowane potrzeby personelu medycznego, po drugie odzwierciedli stanowiska czterech sektorów: podmiotów leczniczych (Karolinska University Hospital), producentów nowych technologii medycznych (LINET), placówek edukacyjnych (OKPPiP) oraz branżowych organizacji pozarządowych (PTP i Czech Nursing Association). Podczas kolejnych spotkań partnerów:
- w Pradze (październik 2012)
- Sztokholmie (kwiecień 2013)
- Paryżu (listopad 2013),
- Krakowie (luty 2014)
- Pradze (czerwiec 2014)
pracowano nad określeniem co może być innowacją w kontekście edukacji w sektorze ochrony zdrowia, jaki powinien być wpływ innowacji w zakresie kształcenia ustawicznego pielęgniarek oraz w jaki sposób poszczególne podmioty/ sektory mogą wprowadzać i stosować te innowacje. Opracowano także koncepcję wniosku w ramach projektów Erasus+ dotyczący transferu innowacji (TOI), który służył będzie praktycznemu wdrożeniu wypracowanych rozwiązań (realizacja projektu rozpocznie się pod koniec 2014 r.). Koncepcja zakłada przede wszystkim zwiększenie wykorzystania w kształceniu podyplomowym pielęgnairek i połoznych nowoczesnych technologii w tym: interaktywnych pomocy dydaktycznych jak fantomy, symulatory itp. oraz kształcenia o-line (na odległość). OKPPiP jest szczególnie zainteresowany poznaniem i wykorzystaniem doświadczeń partnerów w zastosowaniu e-learningu w podnoszeniu kwalifikacji pielęgniarek, ze względu na możliwości ograniczenia kosztów kształcenia. To niezwykle istota kwestia w kontekście średnich zarobków w zawodzie pielęgniarskim oraz możliwość dostosowania okresu poświęconego na kształcenie do obowiązków zawodowych, zajęć domowych i rodzinnych personelu medycznego.
Projekt stanowi kontynuację współpracy naszego Ośrodka z partnerami z Europy w ramach programu Leonardo da Vinci. Poprzednie dwa projekty międzynarodowe, które realizował Ośrodek dotyczyły m.in. ujednolicenia kształcenia podyplomowego pielęgniarek operacyjnych (projekt z Belgią, Finlandią, Francją i Irlandią) oraz staży pielęgniarek i lekarzy rzeszowskiego Oddziału Kardiochirurgii w Szpitalu Uniwersyteckim w Leicester w Wielkiej Brytanii.
Pliki do pobrania
10_Agenda LdV Krakow_Poland_2014
130419_Bolinder_PPT Da Vinci project Sthlm 2013
130419_Carina_Georg_virtual_patients
130419_Stevens_Simulation Training Lena Stevens Da Vinci 2013
20121025_Partnership_InnovationInEducation_ProjectSummary
Innovation InEducation_ConceptPaper_Analysis_V01
Karolinska Baspresentation end
Partnership_InnovationEducation_KickOffMtg_agenda_final
Partnership_KickOffMtg_ParticipantsList_Scan_2012102
Partnership_KickOffMtg_Report_20121025_V00
Partnership_Meeting_Krakow_Poland_Report_1402204